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• Congrès | Conference

Congrès des musiques dans le monde de l'islam

> Conference on Music in the World of Islam

Du 8 au 13 août 2007
Assilah (Maroc | Morocco)
Centre de rencontres
internationales Hassan II
Hassan II International Cultural Center

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À l'aube de ce XXIe siècle et 75 ans après le Congrès de la musique arabe (Le Caire, 1932), il s'avérait nécessaire de faire un point sur la situation des traditions musicales dans le monde islamique. La situation de ces traditions musicales a en effet considérablement changé après la seconde guerre mondiale, du fait des indépendances, de la guerre froide et de la politique des non-alignés, du développement des medias et de la mondialisation. De nouveaux enjeux apparaissent aujourd'hui avec les concepts de diversité culturelle, de sauvegarde des patrimoines culturels immatériels voire de développement durable. Selon les pays et leurs cultures, diverses réponses sont apportées qui méritent d'être confrontées.

L'objectif de ce congrès était de valoriser la vitalité et la diversité des traditions et des pratiques musicales dans le monde de l'islam aujourd'hui, et de contribuer à favoriser une plus grande circulation des savoirs et des pratiques dans un esprit de tolérance et de reconnaissance mutuelle.

Le programme du congrès s'articulait autour de trois grands thèmes qui traduisent bien les préoccupations actuelles des musiciens et des chercheurs, mais aussi de tous ceux qui s'investissent dans les musiques de cette région, se soucient de l'avenir de ces traditions et de leur évolution dans un contexte qui connaît de profondes mutations : associations, enseignants, diffuseurs, décideurs politiques, etc.

• Le premier thème, La musique à travers les frontières, tentait de faire le point sur les relations musicales qui se sont tissées et continuent de se nouer entre diverses régions du monde islamique : circulation des formes musicales, des savoirs musicaux, échanges, influences, appropriations…

• Le second thème, Faire de la musique, était à la fois un état des lieux des traditions aujourd'hui et une série de réflexions sur l'évolution de la tradition, l'innovation et la création musicales.

• Le troisième thème, Musique, société et pouvoir, abordait diverses questions d'ordre sociologique, souvent cruciales aujourd'hui : la part de la musique dans la construction des identités, l'effet des mutations sociales sur la pratique musicale et sur les répertoires, le rôle des femmes et des enfants, les rapports de la musique avec la religion et avec le pouvoir.

Le congrès s'est achevé par une discussion ouverte à tous sur le développement de la recherche ethnomusicologique dans le monde arabe et plus généralement dans le monde de l'islam.

Ces six journées furent l'occasion pour une centaine d'intervenants et d'observateurs du monde entier d'échanger leurs savoirs et leurs expériences.

Les trois langues de travail étaient l'arabe, l'anglais et le français avec traduction simultanée. Le congrès était produit par la Maison des Cultures du Monde et la Fondation du Forum d'Assilah dans le cadre du Moussem d'Assilah.

Pierre Bois coordinateur du congrès



 

At the dawn of the 21st century and 75 years after the Conference on Arab Music (Cairo, 1932), it was necessary to examine the state of musical traditions in the world of Islam. The situation of these musical traditions changed considerably after the Second World War due to the independence movements, the Cold War, the non-aligned country policies, and the development of the media and globalization. New issues are now appearing with the concepts of cultural diversity, the protection of intangible cultural heritage and sustainable development. Various approaches have been adopted in different countries and cultures, and these merit consideration and comparison.

The goal of this conference was to encourage the vitality and the diversity of the traditions and musical practices of the world of Islam today and to promote greater circulation of knowledge and practices in a spirit of tolerance and mutual recognition.

The conference program was based around three major topics which reflect the main current concerns of musicians and researchers and also those who invest in the musics of this region and who are concerned about the future of these traditions and their evolution in a context that is experiencing profound changes: associations, teachers, distributors, political decision-makers, etc.

• The first topic, Music Across Borders, sought to give an appraisal of the musical relationships that have been formed and continue to be formed between different regions of the world of Islam: circulation of musical forms, musical knowledge, exchanges, influences, appropriations, etc.

• The second topic, Making music, was both a survey of today’s traditions and a series of reflections on the evolution of musical tradition, innovation and creation.

• The third topic, Music, Society and Power, covered various sociological issues that are often crucial nowadays: the role of music in the building of identities, the effect of social changes on musical practice and repertoires, the role of women and children, the relationships between music, religion and power.

The conference ended with a discussion open to all on the development of ethnomusicological research in the Arab world and more generally in the world of Islam.

These six days provided an opportunity for these hundred-odd participants and observers from all over the world to share their knowledge and experiences. The conference was produced by the Maison des Cultures du Monde and the Assilah Forum Foundation during the Assilah Moussem.

Pierre Bois conference coordinator

SÉANCE INAUGURALE | OPENING SESSION

Mercredi 8 août 2007 | Wednesday, August 8 2007

ALLOCUTIONS D'OUVERTURE | OPENING SPEACHES

S.E. M. Mohamed Benaissa
Secrétaire général de la Fondation du Forum d'Assilah | General secretary, Assilah Forum Foundation

Chérif Khaznadar
Directeur|Director, Maison des Cultures du Monde, Paris

 

Waed Bouhassoune
intermède musical | musical interlude


Pierre Bois

Conseiller artistique | Artistic adviser, Maison des Cultures du Monde, Paris
Coordinateur scientifique du congrès | Scientific coordinator of the conference

INTRODUCTION

Modérateur | Chairperson : Prof. Abdalla Uba Adamu.
 
Jean Lambert
Maître de conférences, Musée de l'Homme, Paris (France)
Directeur du Centre Français d'Archéologie et de Sciences sociales de Sanaa (Yémen)
Identité, diversité, acculturation, les prémisses d'une mondialisation

   
Jean During
Directeur de recherches, Centre National de la Recherche Scientifique, Paris (France).
L'oreille mondiale et la voix de l'Orient.

   

LA MUSIQUE À TRAVERS LES FRONTIÈRES
MUSIC ACROSS BORDERS

Mercredi 8 août 2007 | Wednesday, August 8 2007
   

CIRCULATION | CIRCULATION

Modérateur | Chairperson : Prof. James D. Chopyak.
 
John Baily
Professor, Department of Music, Goldsmiths, University of London (United Kingdom).
The circulation of "New music" between Afghanistan and its transnational community.
   
Habib Yammine
Musicien, Chargé de cours, Université Paris 8 Saint-Denis (France [Liban]).
De l'état actuel du rythme dans le monde arabe. Conservation, évolution, création et interaction avec les autres cultures musicales

 

Larry Francis Hilarian
Assistant Professor, Nanyang Technological University, National Institute of Education (Singapore).
The migration of lute-type instruments to the Muslim Malay world.

   

ECHANGES, APPROPRIATIONS | EXCHANGES, APPROPRIATIONS

Modérateur | Chairperson : Dr. Wim van Zanten
 
Jonathan Shannon
Assistant Professor, Hunter College, New York (USA).
Composition, tradition and the anxiety of musical influence in Syrian and Moroccan Andalusian musics

 

Margaret Kartomi
Professor, Department of Music, Monash University, Melbourne (Australia).
The art of body percussion and movement as an expression of cultural memory and social transformation in Aceh (Sumatra)

 

Lisa Urkevich
Professor, Head of the Division Humanities and Arts, American University of Kuwait (Kuwait [USA]).
‘Ardah: Kuwaiti presentation of a Saudi genre.

 
   

LA MUSIQUE À TRAVERS LES FRONTIÈRES (suite)
MUSIC ACROSS BORDERS (foll.)

Jeudi 9 août 2007 | Thursday, August 9 2007
  

INFLUENCES 1 : AFRIQUE | AFRICA

Modérateur | Chairperson : Prof. Lester Monts
   
Michel Guignard

Ingénieur polytechnicien (e.r.), docteur en psychologie sociale (France).
Les griots maures et leur musique : origine et évolutions contemporaines.
   
Everett Shiverenje Igobwa
Contract Faculty, York University, Toronto (Canada [Kenya]).
Taarab and Chakacha in East Africa: transformation, appreciation and adaptation of two popular music genres of the Kenyan coast.
   
Annemette Kirkegaard

Associate Professor, Department of Musicology, University of Copenhagen (Denmark).
East African Taarab as a contemporary mediator of the diversity and vitality of a musical tradition within Islamic culture.

 

Abdalla Uba Adamu
Professor, Department of Science Education and Curriculum Studies, Bayero University, Kano (Nigeria).
Transnational influences and national appropriations: the influence of Hindi film music on Muslim Hausa popular .

   

INFLUENCES 2 : EUROPE ORIENTALE | EASTERN EUROPE

Modérateur | Chairperson : Prof. Nidaa Abou Mrad.

János Sipos
Senior researcher, Institute for Musicology, Hungarian Academy of Sciences, Budapest (Hungary).
In the wake of Bartók - common musical layers in Europe and Asia.

Ardian Ahmedaja

Researcher, Institut für Volkskmusikforschung und Ethnomusikologie, Universität für Musik und darstellende Kunst, Wien (Austria [Albania]).
'Ahengu shkodran' and its Balkan contexts.

 

Eleni Kallimopoulou
Teaching Fellow, School of Oriental and African Studies, University of London (United Kingdom [Greece]).
"Come years, come time, they will be ours once more…": Cultural intimacy and the construction of difference across the Aegean.

 

Violetta Yunusova
Professor, Foreign Music History Department, Moscow State Conservatory (Russie).
Modern Russian Islamic music traditions: history of the relationships with Islamic regions.

Irene Markoff

Associate Faculty, York University, Toronto (Canada).
A cross-cultural examination of the expressive culture of Turkish-speaking Alevi/Bektashi and Alevi/Babai (Bobai) communities...

   

INFLUENCES 3 : ASIE DU SUD | SOUTH ASIA

Modérateur | Chairperson : Prof. Hiromi Lorraine Sakata.
   
Mridul Kanti Chakrobarty

Professor, University of Dhaka (Bangladesh).
Influence of Islam in the traditional music of Bangladesh.
   
Laxmi G. Tewari
Professor, Sonoma State University, Rohnert Park, CA (India/USA).
Common grounds between Bhajan and Qawwali.
   
Amir Hosein Pourjavady

Assistant Professor, University of Tehran (Iran).
Indian and Afghan influences on the Persian musical culture during the 18th and 19th centuries.

   

FAIRE DE LA MUSIQUE
MAKING MUSIC

Vendredi 10 août 2007 | Friday, August 10 2007
   

TRADITION : QUELQUES ÉTATS DES LIEUX | TRADITION: SOME APPRAISALS

Modérateur | Chairperson : Ahmed Aydoun.

Jean Lambert

Maître de conférences | Senior Lecturer, Musée de l'Homme, Paris (France)
Directeur du Centre Français d'Archéologie et de Sciences sociales de Sanaa (Yémen) | Director of the French Center for Archeology and Social Sciences in Sanaa (Yemen)
Le Chant de Sanaa, quel destin au-delà d'une campagne internationale de préservation

 

Scheherazade Hassan (en arabe | in arabic)
Enseignante-chercheure. Fondatrice du premier centre de musiques traditionnelles de Bagdad (Irak/France).
Un genre majeur menacé d'extinction : le Maqâm irakien.

Najwa Adra

Dance Anthropologist, Development Consultant, Glen Cove, Neww York (Lebanon/USA).
The state of dancing traditions in the Arabian Peninsula.

Said El-Maghrebi

Professeur, Université Hassan II, Mohammedia (Maroc).
Pertinence et rôle explicites des Maghrébins dans la survie de la pratique musicale.

   

TRADITION, INNOVATION, MODERNITÉ | TRADITION, INNOVATION, MODERNITY

Modérateur | Chairperson : Prof. János Sipos.

Mourad Sakli

Musicologue, compositeur, concertiste, directeur du Centre des Musiques Arabes et Méditerranéennes, Tunis (Tunisie).
Musique néo-traditionnelle arabe et contrainte identitaire. Le concept d'intonation musicale.

Amine Beyhom

Enseignant-chercheur, Université Antonine, Hadath-Baabda (Liban).
Arabité et modernité en musique ou de quel modèle se démarquer.

Fethi Salah

Maître de conférences, Ecole Normale Supérieure de Kouba, Alger (Algérie).
Le ‘Néo-andalou’ à Alger. Procédés d'innovation structurale dans la tradition musicale.

Sanubar J. Baghirova

Senior Researcher, Institute of Architecture & Art, National Academy of sciences, Baku (Azerbaijan).
Azerbaijani mugham: Between tradition and innovation.

Ankica Petrovic

Adjunct Professor, Department of Ethnomusicology and Department of World Arts and Cultures, University of California in Los Angeles (USA [Bosnia]).
Islamic echoes in Bosnia and Hercegovina: tradition and modernity.

   

PRATIQUES ET CONCEPTS | PRACTICES AND CONCEPTS

Modérateur | Chairperson : Dr. Jean During.

Nidaa Abou Mrad

Directeur de l’Institut supérieur de musique, Université Antonine, Hadath-Baabda (Liban).
Esquisse d'une procédure d'authentification par isosémie de la production musicale du Proche-Orient.

Federico Spinetti

Assistant Professor, Faculty of Music, University of Alberta, Edmonton (Canada [Italy]).
Sonic practices and concepts in Tajik popular music.

Mohammad R. Azadehfar

Senior Lecturer, Faculty of Music, Tehran Art University (Iran).
Conceptualization of melody types of Iranian Radîf : a multidisciplinary study in assisting youth to employ traditional Dastgah-ha in improvisation.

    

  

MUSIQUE, SOCIÉTÉ ET POUVOIR
MUSIC, POWER AND SOCIETY

Samedi 11 août 2007 | Saturday, August 11 2007

   

MUSIQUE, IDENTITÉS | MUSIC, IDENTITIES

Modérateur | Chairperson : Prof. John Baily.

Dieter Christensen

Professor Emeritus, Columbia University, New York (USA [Germany]).
Music in Kurdish identity formations.

Deborah Kapchan

Associate Professor, Department of Performance Studies, New York University (USA).
Dar Gnawa: creating heritage and the African diaspora through sound, image and word.

Nasser Al-Taee

Assistant Professor, School of Music, University of Tennessee, Knoxville (USA [Oman]).
Let me Rai: Politics, Identity, and Sexual Narrative in Algerian Rai.

   

MUTATIONS SOCIALES ET MUSICALES 1 | SOCIAL AND MUSICAL CHANGES 1

Modérateur | Chairperson : Prof. Margaret Kartomi.

Salwa El-Shawan Castelo-Branco

Professeur, directrice de l'Instituto de Etnomusicologia, Universidade Nova de Lisboa, Lisbon (Portugal [Egypt]).
Arab music, nationalism, and modernity in twentieth century Egypt.

 

Anne Elise Thomas
Educational Program Coordinator, Jefferson Center, Roanoke VA (USA).
Intervention and reform of Arab music in 1932 and beyond.

Nicolas Puig

Chargé de recherches, Institut de Recherches pour le Développement (France) et Institut Français du Proche-Orient (Liban).
Musiques de mariage, mariage des musiques. Les mutations des farahs beledis au Caire depuis les années cinquante.

Dieter Christensen

Professor Emeritus, Columbia University, New York (USA [Germany]).
Public performance, professionalism and patronage: politics of cultural heritage in Southern Arabia.

   

MUTATIONS SOCIALES ET MUSICALES 2 | SOCIAL AND MUSICAL CHANGES 2

Modérateur | Chairperson : M. Mourad Sakli.

Sasan Fatemi

Maître de conférences à l’Université de Téhéran (Iran).
Musique des élites et genèse de la popular music (étude comparative des cas de l'Iran, de l'Égypte et de l'Azerbaïdjan).

Ariane Zevaco

Doctorante à l'Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales (France), allocataire de recherche à l'IFRI (Iran).
Musiques populaires au Tadjikistan : le musicien entre "traditionnel" et "pop".

Woube Kassaye

Assistant Professor, College of Education, Addis Ababa University (Ethiopia).
Analysis of the Harari/Aderi (Muslim society) music of Ethiopia.

   

MUSIQUE, SOCIÉTÉ ET POUVOIR (fin)
MUSIC, POWER AND SOCIETY (end)

Dimanche 12 août 2007 | Sunday, August 12 2007

    

MUSIQUE ET RELIGION | MUSIC AND RELIGION

Modérateur | Chairperson : Dr. Annemette Kirkegaard.

Lester Monts

Professor, Ethnomusicology Laboratory, University of Michigan, Ann Arbor (USA).
Islam, Music, and Religious Change in Liberia.

James D. Chopyak

Professor, Department of Music, California State University, Sacramento (USA).
Globalization, Westernization and Islamic influence in Music in Malaysia.

Wim van Zanten

Staff member of the Department of Cultural Anthropology and Development Sociology, Leiden University (Netherlands) - Vice President of the International Council for Traditional Music (ICTM).
God is not only in the holy scriptures, but also in the arts: music, cultural policies and Islam in West Java, Indonesia.

Birgit Berg

PhD candidate, Brown University, Providence RI (USA).
Presence and Power of the Arab Idiom in Indonesian Islamic Musical Arts.

Ahmed El Kheliegh (en arabe)
Musicologue, producteur à la radio (Maroc).
Musique et soufisme au Maroc.

FEMMES ET ENFANTS MUSICIENS | WOMEN AND CHILDREN MUSICIANS

Modérateur | Chairperson : Prof. Salwa El-Shawan Castelo-Branco.

Veronica Doubleday

Visiting Lecturer, School of Historical and Critical Studies, University of Brighton (United Kingdom).
The role of women and children’s amateur music-making in Afghanistan and the Afghan diaspora: considering continuity and change.

Anna Oldfield Senarslan

PhD candidate, Department of Languages and Cultures of Asia, University of Wisconsin, Madison (USA).
"It's time to drink blood like its Sherbet": Azerbaijani women ashiqs and the transformation of tradition.

Ilaria Sartori

PhD candidate, La Sapienza University, Rome. Member of the UNESCO project "Ethiopia. Traditional Music, Dance and Instruments" (Italy).
Cultural identity, Islamic revivalism and women’s new-found role in preserving and transmitting musical traditions. Suggestions from Harar, Ethiopia.

Razia Sultanova

Research Fellow, School of Oriental and African Studies, University of London (United Kingdom [Uzbekistan]).
Female sufism in Central Asia: from poetry to music.

Anne K. Rasmussen

Associate Professor, Department of Music, The College of William and Mary, Williamsburg VA (USA).
“The Muslim Sisterhood:” transnational feminism(s), and the work of Indonesian women in cross-cultural perspective.

   

SÉANCE DE CLÔTURE | CLOSING SESSION

Lundi 13 août 2007 | Monday, August 13 2007

    

CONSTRUIRE LE CHAMP DE L'ETHNOMUSICOLOGIE DANS LE MONDE ARABE ET DANS LE MONDE DE L'ISLAM
BUILDING THE FIELD OF ETHNOMUSICOLOGY IN THE ARAB WORLD AND IN THE WORLD OF ISLAM

Débat introduit et animé par | Discussion introduced and led by
Prof. Salwa El-Shawan Castelo-Branco & Prof. John Baily

Introduction (english)

   

Témoignages | Accounts

J. Lambert : Archives (français)

M. Sakli : le CMAM (français)

J. During : Transmission (français)

J. Baily : Situation en Afghanistan (anglais)

A. Kirkegaard : Freemuse.org (anglais)

S. Fatemi : Enseignement en Iran (français)

S. Hassan : Situation en Irak (arabe)

N. AdraRecherche, archives et préservation de la danse (anglais).

   

Interventions | Discussions

N. Al-Taee (anglais)

L. H. Francis (anglais)

V. Yunusova (anglais)

W. Kassaye (anglais)

H. Yammine (français)

D. Christensen (anglais)

W. van Zanten (anglais)

S. Baghirova (anglais)

  

A. Essyad (français)

Conclusion

J. Baily (anglais)

   

ALLOCUTIONS DE CLÔTURE | CLOSING SPEECHES

  
Chérif Khaznadar
Directeur|Director, Maison des Cultures du Monde, Paris.
  
Haj Younes, intermède musical | musical interlude
  
Pierre Bois

Conseiller artistique | Artistic adviser, Maison des Cultures du Monde, Paris.
Coordinateur scientifique du congrès | Scientific coordinator of the conference
  
Prof. Salwa El-Shawan Castelo-Branco
lit les résolutions | reads the recommendations 
  
S.E. M. Mohamed Benaissa

Secrétaire général de la Fondation du Forum d'Assilah | General Secretary, Assilah Forum Foundation

 


 

RÉSOLUTIONS | RECOMMENDATIONS

Les participants au Premier congrès des musiques dans le monde de l'islam qui s'est tenu à Assilah dans le cadre du 29e Moussem culturel à l'initiative de la Fondation du Forum d'Assilah et de la Maison des Cultures du Monde, soulignent l'importance de l'étude systématique de toutes les musiques dans le monde de l'islam, qu'elles soient traditionnelles ou de création contemporaine, pour la vie et le dynamisme de la culture dans ces sociétés.

Les participants au congrès :

  • se félicitent et remercient la Fondation du Forum d'Assilah et la Maison des Cultures du Monde pour leur décision de rendre accessibles sur Internet les communications du Congrès d'Assilah et d'en publier une grande partie en un ouvrage accompagné d'un DVD. L'ensemble de ce matériel étant conservé dans une salle qui sera désormais consacrée au Congrès d'Assilah au sein de la médiathèque Prince Bandar bin Sultan ;
  • décident que le Congrès des musiques dans le monde de l'islam devient une rencontre triennale et chargent la Fondation du Forum d'Assilah et la Maison des Cultures du Monde d'en assurer le suivi ;
  • recommandent la création d'un centre de documentation et d'archives sur les musiques dans le monde de l'islam ; à cet égard, ils soulignent l'extrême importance de constituer et de protéger les archives musicales, particulièrement lorsqu'elles sont menacées dans des zones de conflit (à titre d'exemple, en Irak aujourd'hui) ;
  • décident que des colloques annuels devraient permettre d'approfondir la réflexion sur des thèmes particuliers relevant de la thématique du Congrès.
    Deux premiers sujets de colloque sont recommandés :
    - La transmission des traditions musicales dans le monde de l'islam.
    - Les musiques soufies.
  • recommandent l'organisation à Assilah d'un Salon de la musique dans le monde de l'islam qui permettrait au grand public de prendre connaissance de la diversité de la production musicale ainsi que de la facture instrumentale, des circuits de diffusion, etc.
  • recommandent l'élaboration et l'édition imprimée et/ou numérique sur Internet d'un annuaire des institutions et des spécialistes dans le domaine des musiques du monde de l'islam comme un outil indispensable à la constitution d'un réseau pour faciliter les échanges d'informations entre les chercheurs dans ce domaine ;
  • insistent sur l'importance des musiques de tradition orale dans le monde de l'islam qui représentent une part essentielle et irremplaçable du patrimoine culturel de l'humanité, mais qui sont particulièrement fragilisées par les bouleversements économiques, technologiques et médiatiques induits par la mondialisation. Ils appellent les autorités concernées à étudier et adopter des solutions techniques et politiques pour leur préservation.

Les participants au Congrès d'Assilah tiennent à remercier très vivement la Municipalité, les Autorités et les habitants de la ville d'Assilah pour leur accueil chaleureux.

Assilah, le 13 août 2007


 

The participants at the First Conference on Music in the World of Islam held in Assilah within the framework of the 29th Cultural Moussem at the initiative of the Assilah Forum Foundation and the Maison des Cultures du Monde, stress the importance of the systematic study of all music in the world of Islam - whether traditional or contemporary creation - for the life and dynamism of culture in these societies.

The participants at the Conference:

  • express their satisfaction and thank the Assilah Forum Foundation and the Maison des Cultures du Monde for their decision to make available on the Internet the papers from the Assilah Conference and to publish a large share of them in a document accompanied by a DVD. All of this material will be kept in a special room devoted to the Assilah Conference at the Prince Bandar bin Sultan Library;
  • decide that the Conference on Music in the World of Islam will be held every three years and ask the Assilah Forum Foundation and the Maison des Cultures du Monde to take charge of its organization;
  • recommend the establishment of a documentation center and archive for music in the world of Islam; in this regard, they stress the extreme importance of establishing and protecting musical archives, especially when they are in areas of conflict and may be at risk (in Iraq today for example);
  • decide that annual colloquia will be held for more in-depth thinking on particular topics covered by the Conference.
    A first set of two subjects for colloquia are recommended:
    - The transmission of musical traditions in the world of Islam.
    - Sufi music.
  • recommend the organization in Assilah of an exhibition on music in the world of Islam to bring the general public an awareness of the diversity of musical production, instrument making, distribution circuits, etc;
  • recommend the preparation and publishing in a printed and/or digital edition on the Internet of a directory of institutions and specialists in the field of music in the world of Islam as an essential tool for the building of a network to facilitate exchanges of information between researchers in this field;
  • stress the importance of oral tradition music in the world of Islam which represents an essential and irreplaceable part of the cultural heritage of humanity, but which is particularly fragile because of the economic, technological and media upheavals of globalization. They call on the competent authorities to seek and implement technical and policy solutions for their preservation.

The participants of the Assilah Conference express their deep gratitude to the Municipality, the Authorities and inhabitants of the City of Assilah for their warm welcome.

Assilah, August 13, 2007